Klik Jangan Tak Klik

Wednesday, November 2, 2011

Kenali Petanda-petanda Awal Masalah Kesuburan



Simtom umum terhadap masalah ketidaksuburan adalah kegagalan untuk hamil setelah mencuba selama setahun tanpa sebarang penggunaan kaedah perancang. Setelah itu, barulah dikatakan bahawa anda termasuk dalam golongan yang menghadapi masalah kesuburan. Terdapat beberapa simtom-simtom lain yang mungkin ada kaitan dengan masalah kesuburan. Berikut kami kemukan beberapa persoalan untuk dijawab oleh anda dan pasangan. Anda cuba perhatikan petanda-petanda ini. Jika anda lambat mendapat zuriat dan mendapati bahawa terdapat jawapan ‘ya’ bagi mana-mana persoalan-persoalan ini, anda perlu segera merujuk kepada doktor untuk kepastian dan khidmat nasihat lanjutan.
Adakah kitar haid anda tidak teratur?
Jika kitar haid anda kurang dari 24 hari atau lebih daripada 35 hari, atau juga tidak tetap jumlah harinya, anda perlu rujuk kepada doktor. Kitar haid yang tidak teratur boleh jadi satu simtom kepada masalah ovulasi. (Dalam ebook ’Rahsia Mudah Hamil’ kami jelaskan perkara ini dengan terperinci, lengkap dengan bantuan gambarajah. Juga suplemen-suplemen yang biasanya digunakan untuk membaiki pengawalaturan kitar haid anda.)
Adakah anda mengalami sebarang pendarahan?
Jika terdapat sebarang pendarahan yang kuat atau pendarahan yang berbeza-beza dari segi warna dan kekerapan, ia bukanlah satu petanda yang baik. Segera rujuk kepada klinik-klinik berdekatan.
Adakah anda berusia lebih dari 35 tahun?
Kami sudah jelaskan perkara ini dalam entri sebelum ini. Takrif ketidaksuburan terhadap mereka yang berumur 35 tahun keatas bukan lagi setelah mencuba selama 1 tahun, tetapi jika gagal hamil setelah mencuba selama 6 bulan, anda perlu segera mendapatkan nasihat doktor. Bagi golongan ini, masa tidak memihak kepada mereka.
Adakah suami mengalami masalah mati pucuk?
Masalah kesuburan bagi lelaki biasanya melibatkan kuantiti sperma yang rendah atau kualiti sperma dari segi pergerakan. Masalah ini anda tidak dapat kenalpasti dengan sendiri. Ia perlu melalui suatu ujian khas iaitu Analisis Sperma yang boleh dilakukan di mana-mana klinik. Tetapi jika si suami mengalami masalah dari segi hubungan kelamin seperti mati pucuk, maka ia juga boleh jadi punca sukar hamil.
Adakah anda terlebih atau terkurang berat badan?
Berat badan yang berlebihan atatu terlalu kurus boleh menyebabkan sukar hamil. Untuk pastikan sama ada anda termasuk dalam golongan ini atau tidak, sila periksa BMI anda di laman ini.http://www.vertex42.com/Calculators/bmi-calculator.html
Adakah anda pernah mengalami keguguran 3 kali berturut-turut?
Ramai yang salah faham bahawa takrif tidak subur atau mandul hanya merujuk kepada keadaan seseorang yan gagal hamil sahaja. Tetapi wanita yang kerap gugur juga termasuk dalam golongan in. Keguguran melibatkan 10%-20% daripada jumlah kehamilan yang dilaporkan. Doktor akan membuat ujian-ujian fertiliti terhadap seseorang wanita itu hanya setelah mengalami kguguran 3 kali berturut-turut.
Adakah anda dan pasangan mengalami sebarang sakit kronik seperti kencing manis, tiroid, dan hypertension?
Penyakit-penyakit di atas, termasuk kaedah-kaedah rawatannya boleh memberi kesan terhadap kesuburan. Menurut ’The American Fertility Assocation’, penyakit-penyakit seperti diabetes dan hipertiroid boleh menyebabkan masalah kesuburanInsulin, antidepressant dan hormon tiroid boleh mengganggu kawalatur kitar haid. Sesetengah ubat untuk hypertension pula boleh mengganggu kesuburan lelaki.
Adakah anda dan pasangan merokok dan mengambil minuman beralkohol?
Banyak kajian-kajian yang telah dilakukan berkaitan dengan kesan tabiat ini terhadap kesuburan lelaki dan wanita. Jika anda tiada masalah kesuburan sekalipun, hentikanlah tabiat-tabiat ini.

Adakah Anda Masih Boleh Mengandung?

-Seseorang wanita dilahirkan dengan berjuta-juta telur tak matang untuk seumur hidupnya dan akan keluarkan satu telur matang bagi setiap kitar haid.
-Semakin meningkat umur, kuantiti dan kualiti stok telur ini(ovarian reserve) akan merosot.
-Jika kualiti dan kuantiti stok telur ini merosot, seseorang itu akan menghasilkan aras FSH yang melebihi aras normal.
-Oleh itu, kualiti dan kuantiti ‘stok telur’ ini boleh diketahui dengan menguji aras FSH ini..
Maka konsep inilah yang dipakai dalam Ujian FSH ini. Ia juga dikenali sebagai ujian kesuburan wanita.
1)Ujian aras FSH boleh dilakukan dalam 2 cara
(a) Di Klinik
Ujian ini dilakukan bermula pada hari ke-3 dalam sesuatu kitar haid. Sila rujuk doktor untuk tahu lebih lanjut
(b) Di Rumah: Personal Home Based FSH Test
FIRST RESPONSE® Fertility Test for Women

Kit ini sangat efektif bagi mengesan aras hormon FSH yang mana akan memberi gambaran tentang kualiti dan kuantiti ‘stok ovari’ seseorang dan ia boleh dilakukan sendiri di rumah.
Home Based FSH Test ini adalah merupakan satu petunjuk kepada potensi kesuburan seseorang wanita yang dikatakan mempunyai aras ketepatan sehingga 95%.
Hasil keputusan Ujian ini akan menjawab satu persoalan iaitu ‘Adakah Saya Masih BolehMengandung?’
Untuk maklumat lanjut tentang kegunaan produk ini, sila KLIK SINI
Perlu diingatkan bahawa FSH home based fertility test ini bukanlah sebagai pengganti ujian oleh doktor. Anda perlu segera merujuk kepada doktor bagi mendapatkan ujian lanjut yang ternyata lebih tepat dan sekaligus mendapat khidmat nasihat yang professional.
Menarik bukan? Tapi, ada ke jual kat Malaysia?…..

sumber dari: Rahsia Mudah Hamil

No comments:

Post a Comment