Klik Jangan Tak Klik

Sunday, October 30, 2011

Lembaran HIidup Wanita Solehah


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khatijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jln fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama…………

Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yg bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar utk dilaksanakan

Mengalir air mataku
Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dlm setiap perintah
Taat dgn abuyanya, yg sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga……….

Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah………..

Tabah jiwaku
Setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga……..

Diterik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar……..

Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Mashitah…….

Thursday, October 27, 2011

15 Petua Untuk Elak Lemah Tenaga Batin (Bagi Lelaki)




Sebagai masyarkat Melayu yang mengamalkan adat dan mendukung teguh tradisi turun-temurun nenek-moyang kita, memang kita tidak dapat lari daripada pelbagai amalan dan petua dalam kehidupan seharian kita.
Untuk blog post kali ini, saya ingin berkongsi bersama anda 15 petua dan tips bagaimana anda sebagai Sang Pria mampu mengelakkan diri daripada masalah lemah tenaga batin.
Berikut adalah petua-petua tersebut. Owh ya, petua-petua ini lebih sesuai diamalkan oleh kaum lelaki yang ingin kekalkan dan tingkatkan tenaga batin mereka. Selamat Beramal:

  • Jangan terus minum air selepas makan nasi. Dinasihatkan tunggu hanya selepas 2 minit setelah selesai makan suapan nasi terakhir.
  • Elakkan minum air ketika badan sedang panas seperti sejurus selepas melakukan aktiviti seperti bersukan, berlari, aktiviti berat dan sebagainya. Rehat terlebih dahulu dan sejukkan badan. Kemudian bolehlah minum air.
  • Kurangkan memakan pisang embun.
  • Jangan bersetubuh bersama isteri ketika di dalam air. Contohnya seperti ketika berada di dalam kolam renang atau tab mandi (ketika air penuh).
  • Elakkan terus minum air selepas bersetubuh. Rehat dan tunggu selepas 15 minit, baru boleh minum.
  • Kurangkan amalan melancap (onani). Ianya suatu perlakuan yang memaksa air mani keluar. Kesannya boleh melemahkan zakar anda.
  • Jangan sesekali bersetubuh dengan isteri ketka dia sedang haid. Ianya akan mendatangkan penyakit. Malah hukumnya haram di sisi agama.
  • Jangan makan nasi dan minum air dalam masa yang sama. Melainkan anda tercekik.
  • Elakkan buang air kecil di atas tanah secara terus dan ketika sedang berendam dalam air.
  • Jangan makan nasi sejuk. Panaskan ia terlebih dahulu.
  • Jangan anda kerap minum air ais kerana ia mendatangkan kesan melemahkan zakar. Zakar akan menjadi sejuk dan lembik lalu akan menyebabkan batang zakar berasa ngilu ketika persetubuhan dengan isteri.
  • Elakkan zakar anda terlalu lama terendam dalam faraj isteri anda ketika setelah anda klimaks.
  • Elakkan menghembus keluar nafas ketika minum, tahan nafas anda ketika minum. Ini boleh membantu mengelakkan anda berasa letih dan lemah tenaga ketika persetubuhan.
  • Jangan amalkan makan makanan bersifat sejuk atau telah sejuk. Ianya boleh mengakibatkan air mani anda cair dan masalah pancut awal.
  • Jangan biarkan isteri menindih zakar anda ketika tidur. Aliran darah anda di zakar akan terganggu. Aliran yang sempurna amat penting ketika tidur supaya darah boleh terus dibekalkan kepada zakar dan mengelakkan zakar menjadi lemah.


sumber dari: Kursus Perkahwinan

Darjat Seorang Isteri


1. Isteri Siddiqin
Isteri yang tidak akan meminta apa-apa dari suaminya sekalipun yang perlu (dharuri). Apa yang disediakan suaminya, dia terima dengan penuh malu dan bersyukur. Kalau ada, adalah. Kalau tidak ada, dia bersabar. Tapi meminta tidak. Apatah lagi yang tidak perlu, kalau diberi pun dia tolak bahkan adakalanya yang perlu pun dia tolak dengan baik, dia lebih suka menolong suaminya. Itulah golongan yang bersifat orang yang Siddiqin. Golongan ini payah hendak dicari terutama di akhir zaman ini, macam hendak mencari belerang merah atau gagak putih. Ini adalah perempuan luar biasa.

2. Isteri Muqarrobin
Isteri yang tidak meminta dari suaminya kecuali yang perlu sahaja. Yang tidak perlu dia tidak akan memintanya bahkan kalau suaminya memberi yang tidak perlu dia tolak dengan baik. Tapi kalau yang diperlukan pun tidak ada, dia tetap sabar. Namaun dia tidak akan mendesak suaminya. Dia tetap bersabar dengan keadaan itu. Itulah golongan Muqarrobin. Golongan ini juga susah hendak dicari di zaman kebendaan ini, di zaman orang memburu dunia, di zaman orang memandang dunia adalah segala-galanya.

3. Isteri Solehin
Isteri yang meminta kepada suaminya yang perlu dan juga sekali-sekala meminta juga yang tidak perlu seperti ingin sedikit kehidupan yang selesa sama ada dari segi makan minum, tempat tinggal, kenderaan. Namun kalau suaminya tidak memberi, dia tetap sabar dan tidak pula menjadi masalah. Itulah dia golongan orang yang soleh.

4. Isteri Fasik
Isteri yang selalu sahaja meminta-minta bukan sahaja yang perlu, yang tidak perlu pun dia suka meminta-minta juga. Kalau diberi pun tidak pernah puas-puas, tidak pernah rasa cukup, sudah mewah pun tidak rasa cukup. Kalau tidak diberi menjadi masalah, dia merungut-rungut, marah-marah, sakit hati, merajuk hingga menjadi masalah dalam rumah tangga. Inilah dia golongan yang fasik. Isteri ini selalu sahaja derhaka dengan suami, apatah lagi dengan Tuhan.
Semoga Allah menyatukan hati-hati kita, menjadikan kita saling mencintai karena Dia; sebagaimana dalam hadits yang diriwayatkan oleh Tirmidzi Rasululllah saw bersabda:

"Di sekitar Arsy ada menara-menara dari cahaya. Di dalamnya ada orang-orang yang pakaiannya dari cahaya dan wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para nabi atau syuhada'. Para nabi dan syuhada' iri kepada mereka. Ketika ditanya para shahabat, Rasulullah menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah, saling bersahabat kerana Allah dan saling kunjung mengunjungi kerana Allah

Tuesday, October 25, 2011

Dr Sheikh Muszaphar Dengan Babynya Isabella


Assalamualaikum...hai sume sihat ke...fiza sihat je...lebih2 lagi awal bulan nie fiza nak balik Aloq Staq..bestnya nak balik kampung.. korang sume balik kampung tak hari raya haji nie...6 November nie..kan raya haji fiza mungkin balik 4hb 11, sampai sana 5hb 11 pagi...standant la 12 jam perjalanan dari Kluang Johor ke Alor Setar Kedah...ok la fiza sebenarnya nak tunjuk pic terbaru angkasawan negara dengan anak dia..sebelum tu korang dah tengok page fiza sebelum nie... Gambar Terbaru Sheikh Muszphar Dan D. Harlina ada banyak gak fiza letak pic anak dia tapi kali nie fiza letak yang terbaru k...

sumber dari: FB Dr Sheikh Muszaphar FanClub

Thursday, October 20, 2011

Gambar Terbaru Sazzy Falak Dengan Anak Kembarnya





Sazzy Bangga Susukan Imaan dan Tiara
Tatapan mata seorang ibu terhadap sepasang anak kembarnya menggambarkan betapa puasnya hati dapat melahirkan dan menyusukan zuriat tersayang sepenuhnya. Ikuti perjalanan hidup selebriti genit Sazzy Falak selepas bergelar ibu.
Si comel yang diberi nama Imaan Lily dan Tiara Rose bertuah kerana dikurniakan ibu dan ayah yang amat menyayangi mereka sepenuh hati. Kehadiran mereka memang tepat pada masa apabila Sazzy dan Nazril sememangnya sedang mendambakan kelahiran anak.
Menurut cerita Sazzy, kenangan saat mengetahui dirinya hamil amat mengujakan sekali. Apabila terlewat datang bulan, Sazzy mulai resah tetapi tidak mahu menyimpan angan-angan yang dirinya sedang hamil. Untuk meredakan kegusaran hati, dia menjalani ujian darah seperti disarankan oleh doktor sakit puannya.
“Malam tersebut iaitu raya kedua tahun lepas, doktor menelefon suami saya dan memberitahu keputusan positif saya hamil. Paling memeranjatkan bila doktor beritahu dapat kesan kemungkinan besar mengandung bayi kembar sebab buat ujian darah,” cerita pelakon drama Gol & Gincu yang tergelak mengingatkan riak wajah Nazril tatkala menerima panggilan telefon daripada doktor saat tersebut.
Menurut Sazzy sebelum ini dia memang selalu berangan untuk mendapat anak kembar tapi tidak menyangka akan memilikinya sebagai cahaya mata pertama. Namun kelahiran kembar bukan perkara luar biasa bagi keluarga Nazril kerana ibunya juga lahir sebagai anak kembar selain punya beberapa orang saudara lain yang lahir kembar.
Gemar Makanan Cina
Saat melihat janin yang dikandung berada dalam dua kantung yang berbeza semasa ujian imbasan dilakukan, Sazzy berasa terharu dan gembira.
Tetapi memegang pada petua orang-orang tua agar jangan terlalu gembira dan memberitahu tentang kehamilan yang masih awal pada semua orang, Sazzy awalnya hanya berkongsi kegembiraan dengan ahli keluarga terdekat sahaja.
Pengalaman melalui fasa kehamilan pada trimester pertama amat memenatkan. Rasa penat dan letih menjadi penyakit baru bagi wanita yang sebelum ini terkenal ligat dan bertenaga.
“Tiga bulan pertama, saya memang sickness teruk. Paling tak boleh tahan bila terbau tumisan bawang semasa orang masak. Mood ok cuma rasa penat saja. Rasa nak muntah tapi tak boleh muntah.
Sebelum ini saya penggemar makanan berempah seperti kari tapi bila mengandung terus tak lalu. Tiba-tiba selera lebih kepada makanan cina dan steambot,” cerita pemilik syarikat pengurusan dan penjenamaan artis SinclairFalak Sdn Bhd mengenai pengalaman sebelum bergelar ibu.
Takut Dibedah
Kenangan melahirkan kembar secara pembedahan caesarean memang tidak dapat dilupakan oleh Sazzy. Awalnya dia mahu melahirkan bayi secara normal tetapi atas nasihat doktor kerana kedudukan Tiara yang songsang, dia terpaksa akur perlu melahirkan secara pembedahan.
Tarikh 28 April dipilih kerana ia merupakan tarikh hari lahir suami tercinta. Ujarnya, perasaan sebagai bakal ibu yang sudah mengetahui dirinya bakal dibedah untuk melahirkan anak amat menakutkan.
“Memang rasa tak sabar nak menatap wajah anak-anak tapi dalam masa yang sama saya rasa takut. Seminggu sebelum tarikh tersebut, hati berdebar-debar dan panik. Serba tak kena jadinya.
Tapi bila pembedahan bermula dan Imaan selamat dilahirkan, sedikit demi sedikit rasa takut dan risau mulai hilang. Bila melihat wajah Tiara yang tersangkut kepalanya sementara kaki dan tangan sudah keluar, barulah saya betul-betul lega,” ceritanya sambil tersenyum manis mengenang saat rasmi bergelar ibu.
Dengan jumlah berat kedua-dua kembar tersebut sebanyak 4 kg membuatkan berat badan Sazzy naik sehingga 58 kg pada akhir kehamilan. Namun pengacara genit ini bertuah kerana bentuk badannya kembali ke asal selepas empat bulan menjadi ibu. Semuanya kerana kehebatan menyusukan anak dengan susu ibu.
Penat Tapi Puas
Sejak awal kehamilan lagi, Sazzy sudah merancang untuk menyusukan anak-anak kembarnya secara eksklusif.
Apatah lagi dirinya juga dikelilingi oleh rakan-rakan selebriti yang turut menyokong penyusuan susu ibu seperti rakan niaganya Aishah Sinclair.
Melihat sendiri stok susu perahan yang memenuhi peti sejuk besar di kediamannya, memang benarlah dia serius dalam bab menyusukan anak.
Pengalaman dilalui sejak hari pertama hingga kini menyusukan anak kembar sememangnya diakui tugas mencabar. Penat dan letih menjadi perkara biasa dalam hidup Sazzy sejak menggalas tugas sebagai ibu.
Namun dia puas dapat memberikan makanan awal terbaik untuk si kembar kesayangan keluarga. Rasa berbaloi melaburkan sejumlah wang yang besar untuk membeli pam payu dara terbaik di pasaran.
Jika boleh menurut Sazzy, dia mahu menyusukan Imaan dan Tiara sehingga dua tahun tetapi jika tidak dapat, tempoh setahun lebih pun sudah memadai.
Baginya tiada alasan dari seorang ibu untuk tidak memberikan susu ibu kepada anak mereka. Yang penting ibu harus bijak mengatur masa dan dapatkan sokongan daripada ibu-ibu lain yang turut menyusukan anak sebagai motivasi.
Apa yang diharapkan sokongan dan dorongan daripada suami dan keluarga akan berterusan bagi menjayakan penyusuan secara eksklusif.
Pengorbanan Untuk Kembar
Tempias dari mummy dan daddy yang bergelar selebriti turut terkena pada Imaan dan Tiara. Kelahiran mereka membuka rezeki kepada si ibu yang bertuah dilantik menjadi jurucakap kepada bank sel stem, Cyrocord.
Sebenarnya sejak awal lagi, Sazzy sudah merancang untuk melakukan penyimpanan sel stem bayi di bank sel stem. Kemudian Sharifah Sofea yang telah melakukannya mencadangkan Cyrocord kepada Sazzy.
“Tujuan saya melakukan penyimpanan sel stem ini adalah untuk masa hadapan. Jika berlaku sebarang masalah kesihatan, kami sudah ada persediaan dan bagusnya ia bukan setakat untuk anak-anak tetapi untuk saya, suami dan ahli keluarga lain yang memiliki darah jenis yang sepadan,” ucapnya bersyukur kerana Cyrocord telah merealisasikan impiannya.
Sejak kelahiran Imaan dan Tiara, kehidupan seharian Sazzy dan Nazril banyak berubah malah dia akui barulah memahami bukan mudah melaksanakan tanggungjawab sebagai ibu.
“Menjaga anak-anak sendiri memang menyeronokkan tapi tidak mudah untuk menguruskan anak apatah lagi kembar. Saya perlu bijak menguruskan jadual kerja sebagai artis, pengacara, usahawan dan ibu. Memang tidak mudah dan memenatkan tapi saya puas. Apa yang saya lakukan ini adalah pengorbanan saya kepada Imaan dan Tiara,” ujar Sazzy yang tetap meneruskan kerjaya seninya biarpun sudah punya cahaya mata.

sumber dari: Abang Nara dan Majalah Pa&Ma

Gambar Sekitar Majlis Pelancaran Anugerah Skrin 2011




Rozita Che Wan Yang Bakal Menjadi Pengacara Anugerah Skrin 2011 Digadingkan dengan Ally Iskandar...


sumber dari: OhBulan

Wednesday, October 19, 2011

5 Pulau Peribadi Artis Hollywood



Bagi para artis Hollywood, memiliki pulau peribadi tidaklah sulit. wang yang melimpah dari hasil kerja kerasnya cukup untuk memiliki sebuah pulau pribadi. Tidak hanya digunakan untuk beristirahat, menyepi dan menghindari media, beberapa artis menggunakan pulau peribadinya untuk bisnes dan disewakan. bestkan kalau kita ada pulau sendiri...macam dunia ni kita yang punya..hahahaha..
 

Leaf Cay – Nicholas Cage 

Nicholas membeli pulau yang terletak di Kepulauan Bahama ini sebesar 3 juta dollar AS. Leaf Cay memiliki pohon-pohon tropis yang rindang, sebuah kolam dan pantai berpasir putih sesuai dengan pulau impiannya. Pulau ini terletak di antara pulau-pulau yang juga dimiliki oleh selebriti seperti Johnny Deep, Faith Hill dan Tim McGraw.(**)

Blackadore Caye – Leonardo Dicaprio
Bintang filmTitanic ini membeli pulau yang terletak di Laut Karibia ini seluas 105 hektar pada tahun 2005 sebesar $ 1,75 juta. Pulau ini memiliki pantai pasir putih, pohon kelapa dan terletak di dekat Barrier Reef yang terkenal. DiCaprio dikabarkan berencana untuk mengubah pulau itu menjadi sebuah resor ramah lingkungan, salah satunya dengan menggunakan tenaga surya sebagai sumber energi listrik dan telah bekerja sama dengan jaringan hotel Four Seasons. Mereka merancang sebuah hotel mewah dengan 80 kamar yang memiliki teras dengan menghadap ke pantai, layanan spa dan restoran.

Pulau Ile Gagnon – Celine Dion
Pulau Ile Gagnon terletak di dekat sungai Iles Mille di Quebec, Kanada. Disekitarnya terdapat pulau-pulau lain yang merupakan tempat wisata populer di Kanada. Pulau ini begitu tenang dan bersahaja . Ditengahnya terdapat sebuah bangunan bergaya Kastil Perancis tempat Sang Diva berlibur. Kastil ini mengundang banyak perhatian wisatawan. Wisatawan hanya boleh melihat kastil ini dari perahu, sekeliling pulau telah dipagar tinggi untuk menghindari paparazi dan penggemar.

Little Halls Pond Cay – Johnny Deep
Johnny Deep membeli pulau seluas 45 hektar ini seharga 3,6 juta dollar. Ia begitu terpesona dengan pulau ini, karena pulau yang terletak di Kepulauan Bahama ini terletak di dekat salah satu terumbu karang dunia yang indah. Dilengkapi dengan pelabuhan pribadi, laguna yang dikelilingi pohon palem, dan pasir putih. Sangat mudah diakses, hanya dengan menggunakan perahu motor ia dapat segera mengunjungi pulaunya, atau ia bisa juga berkunjung ke pulau tetangga, Pulau Exuma milik Nicholas Cage.

 Bonds Cay – Shakira
Penyanyi seksi membeli pulau Bonds Cay di Kepulauan Bahama ini memang berniat untuk bisnis. Bersama teman-temannya yang juga artis, ia menyetor modal sebesar 17 juta dollar AS untuk membeli pulau seluas 700 hektar. Mereka berencana membangun hotel,kondominium juga sebuah pusat pengembangan seni dan budaya.

sumber dari: Dari Perbagai Sumber

Tuesday, October 18, 2011

Tak Rugi Langgan Indo Pek Astro Chennal 141 Dan 142


Assalamualaikum....hai sume....korang sihat tak, fiza sihat je...kali ni fiza naj citer pasal Indo pek...mungkin ada antara korang tak langgan indo pek nie kan...kat rumah mak mertua fiza ni kami langgan sebab rugi rasanya tak tengok cerita2 indonesia yang penuh dengan nasihat dan tauladan... korang tahu tak cerita pa??? KETIKA CINTA BERTASBIH...cerita nie banyak episod.. KETIKA CINTA BERTASBIH SPESIAL RAMADAN dan habis. memng best cerita dia...
ok fiza ada sediakan sinopsis citer ni...korang baca la ek...
Sinopsis Sinetron Ketika Cinta Bertasbih (Spesial Ramadan)

Pesantren Daarul Qur`an yang terletak di desa Wangen, Polanharjo, Klaten adalah pesantren terbesar di Jawa Tengah bagian selatan. Pesantren itu diasuh oleh ulama kharismatik yaitu Kyai Luthfi Hakim.
Suatu waktu Kyai Luthfi Hakim harus menunaikan nadzarnya, tinggal di samping Masjidil Haram setengah tahun lamanya. Maka amanah mengasuh pesantren jatuh ke pundak menantu dan putrinya yaitu Azzam (Cholidi Asadil Alam) dan Anna Althafunnisa (Oki Setiana Dewi). Di sinilah kisah sinetron KETIKA CINTA BERTASBIH spesial Ramadhan ini dimulai.
Di awal mengasuh pesantren, Azzam dan Anna menghadapi masalah tidak dari orang lain, justru dari diri mereka berdua sendiri. Sudah tujuh bulan menikah, Anna belum juga mendapat tanda-tanda akan memiliki anak. Hasil pemeriksaan medis divonis mengidap Endometriosis, suatu penyakit yang dikenal menjadi salah satu penyebab kemandulan.
Anna menjadi sangat cemas kalau Azzam menikah lagi, karena dia sangat kecil kemungkinannya bisa memberikan keturunan untuk Azzam. Anna yang biasanya panjang berpikir menjadi sangat sensitif.
Dalam suasana seperti itu pesantren dititipi seorang remaja putri pecandu narkoba bernama Aprilia (Tsania Marwa), putri sepasang konglomerat. Aprilia diterima setelah Azzam dan Anna mengadakan musyawarah dengan pengurus pesantren, walaupun awalnya Azzam enggan untuk menerimanya.
Keberadaan Aprilia benar-benar membuat kekacauan di pesantren. Kelakuannya yang tidak mengenal sopan-santun sangat mengganggu ketenangan pesantren. Bahkan rumah tangga Azzam dan Anna nyaris terancam pecah karena ulah Aprilia.
Anna yang sensitif langsung dibakar cemburu. Anna semakin merasa tidak bisa memaafkan Azzam ketika Aprilia menjelaskan kalau dirinya memang diperdaya oleh Azzam, karena Azzam ingin mendapatkan anak dari Aprilia akibat dari penyakit yang diderita Anna. Anna kehilangan kepercayaan kepada Azzam, karena penyakit tersebut adalah rahasianya dengan Azzam.
Keadaan semakin kritis ketika Eliana dan pamannya datang meminta Azzam mencarikan tempat yang cocok untuk syuting video klip. Azzam membantu Eliana mencarikan tempat dengan membawa Eliana ke salah satu sisi terindah dari pinggir Waduk
Cengklik, Colomadu, Solo. Itu adalah tempat yang sangat romantis yang sepi, yang biasa menjadi tempat beristirahat Azzam dan Anna. Anna semakin dibakar rasa cemburu. Bahkan Anna sempat menganggap bahwa Azzam lebih buruk dari Furqan suami terdahulunya.
Keadaan pesantren semakin diuji ketika salah seorang santri dicabut dari pesantren, sehingga hal itu menciptakan sejarah buruk bagi Pesantren Daarul Qur`an. Karena sejak pesantren didirikan sampai saat itu belum pernah ada wali santri yang menarik anaknya karena tidak sepakat dengan kebijakan pesantren apalagi tidak percaya kepada pesantren. Berbagai peristiwa datang silih berganti mewarnai kehidupan di Pesantren Daarul Qur’an.
Bagaimanakah Azzam dan Anna menyelesaikan masalah internal mereka, apalagi setelah kehadiran Aprilia, Eliana, dan Qanita? Bagaimana juga Azzam menjaga adik-adik perempuannya dan menjaga bisnisnya? Dan Akankah Azzam dan Anna berhasil menjaga keutuhan dan kewibawaan pesantren Daarul Qur`an sebagai pusat ilmu dan pusat penyejuk jiwa masyarakat? Ataukah sebaliknya di tangan Azzam pesantren justru menjadi pusat masalah bagi masyarakat?


macamana best kan...sory la kalau ada perkataan yang tak faham...sebab fiza copy kat page orang seberang...hehehe...sekarang dah kul 5.35 petang (masa fiza taip sekarang) ada cerita ni tapi kesinambungan dari cerita atas..KETIKA CINTA BERTASBIH MERAIH RIDHO ILLAHI...memang best giler...hehehe... ok korang baca je sinopsis yng fiza sediakan di bawah ni k...

Sinopsis Sinetron Ketika Cinta Bertasbih RCTI Meraih Ridho Illahi
Husna mengajar di kelas, tiba-tiba merasakan nyeri di dada yang hebat yang akhirnya membuat dia ambruk dan pingsan di kelas. Pesantren geger. Husna dilarikan ke RS Solo.Dari hasil pemeriksaan laborat, CT Scan jantung dan Chateteri Jantung didapatkan diagnosa penyempitan arteria jantung kanan dan kiri lebih dari 80 %. Pihak RS angkat tangan, dan memberikan rujukan ke Jakarta.
Di hari yang sama desa Wangen juga geger, Haji Samingan minggat meninggalkan rumah. Ia meninggalkan sepucuk surat pada isterinya bahwa ia pergi merantau untuk mencari uang demi menutup hutang-hutangnya. Haji Samingan pergi bersama Parmin. Bu Romlah datang ke pesantren dengan menangis, Azzam dan Mujab menyabarkan Bu Romlah dan meminta Bu Romlah tenang saja sebab Haji Samingan sudah bukan anak-anak lagi.
Azzam membawa Husna ke Jakarta, ternyata biaya pengobatan Husna sangat mahal. Dan karena rasa cinta dan sayangnya pada adiknya Azzam siap mengorbankan segala harta yang dia punya demi adiknya. Azzam kembali ke Solo untuk membawa Anna ikut serta. Di Jakarta Azzam sementara ngontrak.
Untuk sementara rencana pernikahan Husna dengan Ilyas tertunda. Ilyas harus bersabar menunggu kesembuhan Husna. Ayah dan ibu Ilyas juga meminta Ilyas untuk sabar menunggu kesembuhan Husna.
Azzam mengontrak rumah di pinggir kota Jakarta. Azzam dan Anna memulai bisnis bakso cinta di Jakarta. Husna masih harus dirawat di RS. Tak jauh dari tempat mereka mengontrak ada sebuah pesantren di pinggir ibu kota yang bernama pesantren Al Halimiyyah, mengalami kemunduran dan sedang sekarat menuju kematian. Bahkan, kini tanah pesantren terancam akan disita untuk oleh bank untuk menutup hutang-hutang pesantren dan pemimpin pesantren. Pemimpin Pesantrennya, Pak Sarju yang sudah putus asa mempertahankan pesantren. Yang menyedihkan pesantren itu akan di sita bank, dan ada orang yang siap membelinya untuk dibuat mall.
Pak Sarju memiliki tiga anak yang masih kecil, dan istrinya sedang sakit parah karena mengidap kanker ganas. Hutang-hutang pesantren menumpuk karena digunakan oleh Pak Sarju untuk mengusahakan pengobatan istrinya tersebut. Baik pengobatan medis maupun pengobatan paranormal. Di sinilah Pak Sarju banyak tertipu.
Salah seorang pengurus pesantren bernama Jamal, datang menemui Azzam minta bantuan. Ternyata Jamal dahulu pernah belajar di Daarul Qur'an, Wangen. Jamal meminta sebaiknya pesantren itu diambil alih oleh Azzam saja. Jamal merasa sangat "eman-eman" kalau sampai pesantren itu dijual Pak Sarju dan akhirnya dijadikan mall. Jamal mengatakan sesungguhnya pesantren itu sangat strategis untuk dijadikan pesantren mahasiswa. Sebenarnya Jamal sudah memberi masukan kepada Pak Sarju tapi Pak Sarju tidak mau mendengarkan masukannya, termasuk kegemarannya mendatangi paranormal.
Azzam bingung antara menyelamatkan pesantren, membiayai Husna, dan mengembangkan bisnisnya. Setelah musyawarah dengan Anna dan Mujab, Azzam tergerak untuk menghidupkan pesantren itu kembali, meskipun ia benar-benar harus memutar otak karena jumlah finansial yang ia punya tidak mencukupi untuk itu semua.
Azzam ke Jakarta, dan mendapat keterangan dari banyak orang di sekitar pesantren ternyata memang Pak Sarju sudah agak parah "cacatnya" dan kurang dipercaya masyarakat. Dan sebenarnya Pak Sarju bukanlah anak pendiri pesantren itu. Pendiri pesantren itu adalah Kyai Halim almarhum, hanya memiliki satu anak laki-laki tapi tidak bisa ilmu agama dan sudah lama tidak menyentuh pesantren itu. Pak Sarju adalah cucu orang yang mewakafkan tanah di mana pesantren itu didirikan. Masalahnya sertifikatnya belum menjadi sertifikat wakaf masih hak pribadi orang tua Pak Sarju. Dan Pak Sarju ingin menjualnya, masyarakat sudah mengingatkan Pak Sarju tetapi Pak Sarju tidak mau mendengarkannya. Dan sebenarnya masyarakat tidak kurang olehnya membantu, tetapi semuanya seakan sia-sia. Karena uluran tangan masyarakat selalu dilarikan ke paranormal/dukun. Seorang tokoh masyarakat menyarankan kalau memang bisa dibeli tanah dan pesantren itu oleh Azzam akan sangat baik. Masyarakat sebenarnya sudah rindu suasana pesantren seperti dulu hidup lagi.
Setelah berhadapan dengan urusan cukup pelik, akhirnya pesantren itu dijual kepada Azzam. Masalahnya justru ada pada Azzam, menjelang hari H pembayaran jumlah financial Azzam baru sepersepuluhnya dari harga yang disepakati. Untuk itu Azzam harus mencari pinjaman, dan Furqan bisa meminjami uang kepada Azzam tetapi masih kurang. Jamal mengenalkan Azzam dengan Cahyani, seorang mahasiswi aktivis. Dan Cahyani membantu mencarikan dana untuk Azzam, sehingga Azzam bisa membeli pesantren itu.
Azzam akhirnya merasa harus total menghidupkan pesantren di pinggir Jakarta itu sekaligus membuka bisnis di ibu kota. Azzam memutuskan membawa Anna ke ibu kota, Daarul Qur'an sementara dipegang oleh Mujab.
Ternyata Azzam mendapat tantangan yang tidak ringan, terutama ia direcoki Pak Handoko dan orang-orangnya yang sangat tidak suka kepada Azzam yang membuat Pak Handoko gagal membuat Mall.
Azzam pelan-pelan berhasil menghidupkan pesantren. Azzam mengganti nama pesantren itu yang asalnya bernama Al Halimiyyah menjadi Pesantren Daarul Hikmah. Jamal mempromosikan siapa Azzam dan Anna sehingga mendapat tempat di hati masyarakat. Azzam menjadikan pesantren itu sebagai pesantren mahasiswa yang sering mengadakan tema-tema kajian yang diminati anak muda. Masjid pesantren itu juga mulai makmur kembali. Di antara orang yang mendukung Azzam adalah Pak Syawal, orangnya suka asal ngomong dan asal nyeplos, cenderung lucu, tetapi hatinya baik.
Meskipun demikian tantangan dan gangguan terus datang silih berganti. Dengan kesabaran dan ketelatenan Azzam bisa mengatasi masalah demi masalah yang menderanya. Termasuk masalah yang ditimbulkan oleh Haji Samingan yang terdampar tak jauh dari tempat Azzam tinggal. Juga masalah keguguran kandungan Anna.
Pesantren yang ditangani Azzam semakin harum namanya. Yang jadi santri tidak hanya kalangan menengah ke bawah bahkan ada kalangan menengah ke atas. Salah seorang santriwati yang aktif jadi santri dan pengurus bernama Dewi dan dia diam-diam jatuh hati pada Ilyas yang mengajar di pesantren mahasiswa.
Husna sendiri tahu diri, ia memberikan kebebasan sepenuhnya kepada Ilyas, apakah mau menunggunya sembuh ataukah mau menikah dengan gadis lain. Adapun Azzam meminta kepada Ilyas agar berkenan menunggu Husna sembuh bahkan menguatkan Husna.
Ketika Ilyas pergi, Husna tahu. Husna jatuh sakit jantungnya kambuh. Seorang dokter muda yang selama ini menangani Husna yaitu Dokter Fajar Irawan menolong Husna di saat kritis. Dia membawa Husna ke Singapura. Dokter Fajar diam-diam jatuh hati pada Husna. Dokter muda itulah yang membantu penyelamatan nyawa Husna dengan dirawat di Singapura.
Saat Husna harus di rawat ke Singapura, Ilyas mendapat panggilan dari kampusnya di India. Akhirnya Ilyas ke India. Itu membuat Husna sedikit kecewa, sebab saat ia sehat kembali Ilyas justru ada di India.
Setelah cukup sehat Husna kembali aktif berkegiatan dan bahkan dia membidani lahirnya radio JPMI di Jakarta. Husna juga kembali menerbitkan karya. Lewat Azzam, Husna menanyakan kepada Ilyas apakah bisa segera pulang. Ilyas menjawab tidak bisa saat itu. Kalau menikah saat itu maka Husna yang harus ke India. Azzam tidak mengijinkan, ia khawatir dengan kesehatan Husna.
Masalah muncul ketika tiba-tiba saat Husna siaran ia didatangi perempuan muda bernama Astrid yang mendamprat Husna. Perempuan itu mengaku sepupu Fajar dan pacar lama Fajar. Ia baru pulang dari Prancis. Husna tidak pernah meladeni Astrid. Yang gemes justru orang lain seperti Cahyani. Tetapi Astrid terus mengganggu Husna.
Di Solo, Lia dilamar oleh Ronal. Lia menyampaikan kepada Azzam. Azzam sebenarnya setuju, tetapi Husna keberatan. Husna merasa Lia bisa mendapatkan yang lebih baik dari Ronal. Azzam meminta pendapat Mujab sebagai orang yang membimbing Ronal. Mujab menyampaikan rekomendasinya. Husna tetap keberatan karena Ronal pernah menghamili gadis lain. Lia sendiri bisa menerima keadaan Ronal, tetapi Azzam meminta agar Lia bersabar sampai Husna bisa lebih lega, Husna perlu dijaga perasaannya agar penyakitnya tidak kambuh.
Di saat seperti itu Qanita meninggal dunia, sehingga Furqan jadi duda lagi. Azzam dan Anna mencoba menjodohkan Furqan dengan Cahyani. Anna tahu diam-diam gadis itu suka pada Furqan. Akan tetapi orang tua Cahyani tidak menyetujuinya karena mereka inginnya Cahyani menikah dengan anak seorang teman baik mereka, yaitu Dokter Fajar.
Rumah tangga Azzam tidak sepi dari masalah. Kali ini masalah timbul lagi justru ketika Anna diminta jadi dosen tamu di sebuah perguruan tinggi dan Azzam mengijinkan. Di antara mahasiswa Anna ada yang baru masuk bernama Agung, dan dia jatuh hati pada Anna sampai Agung sakit. Bagaimanakah kisah selanjutnya, saksikan di sinetron KCB Edisi Spesial.

yang bawah nie tak kuar lagi tapi mintak2 la astro sambungkan lepas habis cerita KETIKA CINTA BERTASBIH MERAIH RIDHO ILLAHI...ok la fiza nak layan citer ni dulu tata semua...

Pesantren Daarul Qur`an, Wangen, Polanharjo, Klaten, masih dalam asuhan Ustadz Abdullah Khairul Azzam dan istrinya Anna Althafunnisa. Karena Kyai Luthfi, ayahanda Anna, masih menginginkan hidup beribadah di samping Masjidil Haram. 

Azzam dan Anna dibantu pamannya, Mujab, menjadikan pesantren hidup sebagai tempat untuk belajar, tempat bertanya, berteduh dan bahkan tempat mencari perlindungan bagi masyarakat luas. 
Suatu hari, Pesantren Daarul Qur`an kedatangan seorang gadis yang tampak begitu ketakutan. Ia minta perlindungan kepada pesantren dari orang tuanya. Gadis itu bernama Shofia. Shofia lari dari rumahnya karena ia dinikahkan secara paksa tanpa sepengetahuannya dengan pemuda yang menurut orang tuanya adalah baik, yaitu Niam. 
Pesantren menampung Shofia, sambil mencari klarifikasi apa terjadi pada Shofia. Jika benar Shofia dinikahkan secara paksa, maka pesantren berkewajiban meluruskannya. Sebab praktik seperti itu tidak dibenarkan oleh Islam. 
Ternyata benar, Shofia dinikahkan secara paksa. Bahkan Shofia dinikahkan begitu saja tanpa Shofia tahu dirinya telah dinikahkan. Tujuan orang tua Shofia sebenarnya baik, yaitu menyelamatkan Shofia dari pemuda berandalan bernama Niko yang menjadi pacar Shofia. Setelah dinasehati berkali-kali dan diingatkan bahwa Niko pemuda tidak baik, Shofia tetap memilih Niko sebagai pacarnya. Ayah Shofia, Pak Sunar, menggunakan caranya yaitu dinikahkan dengan paksa. 
Shofia dijemput paksa dari pesantren. Dan pesantren merasa tidak punya hak menahannya ketika orang tuanya meminta. Shofia dibawa oleh orang tuanya ke rumah suami Shofia yaitu Niam. Shofia tetap menolak itu semua dengan cara ia berpura-pura gila sehingga mempermalukan keluarga Niam. Keluarga besar Niam melihat Shofia tidak layak dijadikan istri Niam yang baik dan cerdas. Mereka meminta Niam melupakan Shofia. Tetapi Niam berpikiran lain, ia melihat Shofia berpura-pura gila, tidak gila. Ia juga merasa harga dirinya telah diinjak-injak oleh Shofia. Maka ia bertekad untuk menaklukkan Shofia. 
Niam menganggap perilaku Shofia yang pura-pura gila atau gila itu karena ulah pesantren. Niam menuduh pesantren telah mencuci otak Shofia. Azzam dan Anna menolak tuduhan itu. Tetapi Niam bersikeras hendak membawa masalah itu yang berwajib. Azzam tidak gentar. 
Dalam kondisi gila, Shofia lari menemui Niko, pacarnya. Kepada pacarnya ia minta perlindungan. Oleh Niko hal itu dijadikan kesempatan untuk menodai Shofia. Shofia sama sekali tidak mengerti bahwa ia menyerahkan dirinya kepada Srigala yang siap memansanya. 
Selain masalah Shofia, Azzam dan Anna juga diuji oleh masalah rumah tangga mereka sendiri. Anna yang hamil tua harus melahirkan bayinya secara premature akibat Azzam mencoba menghindari menabrak seseorang yang naik motor dengan ngawur. Azzam mengerem mendadak yang membuat Anna mengalami pendarahan. Bayi itu lahir prematur dan akhirnya tidak terselamatkan. 
Anna sempat mengalami guncangan. Azzam sebagai suami berusaha sekuat tenaga menjaga kenyamanan perasaan dan jiwa Anna. Tak lama kemudian, Azzam mendapat ujian hebat. Bisnis ekspor mebelnya ke Australia mengalami masalah. Ia kena mengalami kerugian besar dan kena denda yang tidak kecil dari pihak Australia. Rumah Kyai Luthfi bahkan terancam disita oleh pihak bank. 
Pada saat yang sama, rumah tangga adiknya yaitu Husna mengalami guncangan hebat. Ilyas sempat mentalak Husna. Azzam harus menyelamatkan rumah tangga adiknya sebab Husna dan Ilyas adalah dua pengajar di pesantren yang sangat dihormati masyarakat. Azzam tidak mau keluarga mereka rubuh dan jadi contoh tidak baik bagi masyarakat. 
Repotnya masalah Husna dan Ilyas ini sangat rumit. Kedua-duanya orang yang baik. Keadaanlah yang membuat ujian mereka berat. Husna dinikahi Ilyas dalam kondisi sakit jantung, bahkan jantung yang dipakai Husna adalah jantung buatan. Awalnya Husna tidak mau, tetapi Ilyas memaksa. Akhirnya mereka menikah. 
Dalam perkembangannya, Ilyas kehabisan dana untuk merawat Husna. Bahkan Ilyas sudah menjual tanah milik orang tuanya demi pengobatan Husna. Sementara Azzam sendiri sedang kesulitan keuangan. Ibu Ilyas tidak tega melihat penderitaan Ilyas. Sampai sang ibu meminta menceraikan Husna saja. 
Ilyas tidak bisa menceraikan Husna, sebab Husna tidak salah. Ibunya bilang, jika ia tidak menceraikan Husna, maka ia bisa menjual rumah untuk pengobatan Husna. Sang ibu akhirnya meminta Ilyas memilih dia atau Husna. Pada saat itu Husna mendengar. Ia tidak mau Ilyas bingung memilih maka ia pergi ke rumah Azzam. Saat Husna di rumah Azzam, Ilyas meminta agar pulang. Kalau tidak mau , sampai shubuh tidak pulang, maka talaknya jatuh. Husna minta dijemput. Ilyas yang emosi minta Husna datang sendiri. Keduanya sama-sama emosi. Sampai shubuh tiba, Husna belum pulang. Maka talak telah jatuh. Ilyas menyesal. Ia hendak rujuk, tapi ibunya tidak setuju. 
Pada saat yang sama, seorang gadis ditolong oleh Ilyas. Gadis itu sudah sekarat di jalan di waktu malam di tengah hujan. Ilyas membawa ke rumah sakit bahkan mendonorkan darahnya untuk gadis itu. Ternyata gadis itu adalah korban pemerkosaan, pelakunya adalah Niko. 
Gadis itu sesungguhnya adalah dokter yang ditugaskan untuk bertugas di PUSKESTREN (Pusat Kesehatan Pesantren) Daarul Qur`an. 
Repotnya setelah gadis itu sadar, ia tidak mau kasus yang menimpa dirinya dilaporkan kepada yang berwajib. Ia juga tidak mau diketahui keluarganya. Ia tidak mau aibnya tersebar. Ilyas menitipkan gadis bernama Vivi itu kepada buliknya, Nurlela. Kepada Nurlela, Ilyas minta agar dijelaskan kepada gadis itu bahwa ia sudah punya keluarga, tetapi Nurlela tidak menjelaskannya. Karena melihat gadis itu masih sering trauma dan merasa aman dan merasa percaya hanya kepada Ilyas. 
Sampai akhirnya gadis itu kembali pulih dan bertugas sebagai dokter. Hingga gadis itu bertanya apakah Ilyas berkenan untuk menikahinya. Sebab perhatian Ilyas dan buliknya ia anggap memberikan harapan. Ilyas kaget. Itu terjadi saat hubungan dirinya dengan Husna sedang tidak baik, sampai menceraikan Husna. 
Di tengah pelbagai masalah yang mendera pesantren. Pesantren Daarul Qur`an juga mendapat tantangan tidak ringan dari seorang bernama Haji Samingan yang mengaku dirinya sebagai ulama besar. Ia sering membuat resah masyarakat dengan fatwa-fatwanya yang menyesatkan. Misalnya sholat tidak perlu wudhu. Bahkan shalat itu tidak perlu karena hanya akan membuat orang celaka. Juga daging anjing dan ular itu halal dsb. 
Bagaimanakah kisah selanjutnya. Apakah Pesantren mampu menyelamatkan Shofia? Apakah Azzam sendiri mampu keluar dari belitan masalah hutang yang melilitnya akibat kerugian-kerugian bisnisnya? Apakah Azzam mampu menyelamatkan rumah tangga Husna dan Ilyas? Dan bagaimanakah Ilyas menyikapi hadirnya Vivi di tengah-tengah prahara rumah tangganya? Apakah ia akan tetap setiap pada Husna? 
Dan bagaimanakah pesantren Daarul Qur`an menghadapi fatwa-fatwa “ngawur” Haji Samingan?

Friday, October 14, 2011

Tahukah Anda Part 4!!!!


Michael Latito mungkin boleh boleh dikatakan manusia aneh kerana kegemarannya makan makanan yang tidak mampu dihadam oleh manusia seperti logam, kaca, getah dan besi. Michael mampu makan sebuah pesawat Cessna 150 dengan mengambil masa selama dua tahun untuk dihabiskan.


salah seorang pengidap insomnia ialah Thai Ngoc dari Vietnam. dia tidak boleh tidur sejak tahun 1973. tiga bulan pertama semasa tidak tidur, Thaimampu menggali 2 buah kolam ikan tanpa bantuan sesiapa.


tahukah anda, mutiara yang indah itu sebenarnya dihasilkan tiram sebagai salah satu tidak balas terhadap bahan asing di dalam cengkerangnya.


tanpa makanan, manusia boleh bertahan sehingga 14 hari tetatp tanpa tidur, manusia boleh bertahan sehingga 10 hari sahaja.


ular tidak sukakan garam kerana akan mengganggu kepekaan lidahnya yang berfungsi sebagai hidung dan matanya.

nyamuk sudah wujud sejak 100 juta tahun lalu. kira2 3,000 spesis nyamuk dikenali pasti dan mempunyai kebolehan untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran dengan cepat. seperti diketahui nyamuk banyak terdapat di kawasan tropika dan juga Artik. 
nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari, tapi nyamuk jantan hanya  10 hingga 20 hari. nyamuk betina bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu-satu  masa dan sebanyak 1,000 hingga 3,000 biji sepanjang hayatnya.
kibasan sayap nyamuk ialah 300 hingga 600 kali sesaat dan menghasilkan bunyi 'nyyyennngg' apabila terbang di telinga kita.

ikan yi kehilangan lebih 6,000 batang gigi setiap tahun, dan gigi barunya tumbug dalam masa 24 jam sahaja.


nama kereta Nissan berasal dari bahasa Jepun. ni;2, san;3 Nissan bermaksud 23


zirafah dan tikus boleh bertahan hidup tanpa air lebih lama daripada unta.

seandainya kuata air dalam badan kita berkurangan 1 peratus sahaja akan berasa haus.
seumur hidup, kita biasanya minum air sebanyak 75,000 liter.

seorang lelaki puratanya kehilanggan 40 helai rabut setiap hari. wanita pula 70 helai sehari.