Klik Jangan Tak Klik

Friday, October 14, 2011

Tahukah Anda Part 4!!!!


Michael Latito mungkin boleh boleh dikatakan manusia aneh kerana kegemarannya makan makanan yang tidak mampu dihadam oleh manusia seperti logam, kaca, getah dan besi. Michael mampu makan sebuah pesawat Cessna 150 dengan mengambil masa selama dua tahun untuk dihabiskan.


salah seorang pengidap insomnia ialah Thai Ngoc dari Vietnam. dia tidak boleh tidur sejak tahun 1973. tiga bulan pertama semasa tidak tidur, Thaimampu menggali 2 buah kolam ikan tanpa bantuan sesiapa.


tahukah anda, mutiara yang indah itu sebenarnya dihasilkan tiram sebagai salah satu tidak balas terhadap bahan asing di dalam cengkerangnya.


tanpa makanan, manusia boleh bertahan sehingga 14 hari tetatp tanpa tidur, manusia boleh bertahan sehingga 10 hari sahaja.


ular tidak sukakan garam kerana akan mengganggu kepekaan lidahnya yang berfungsi sebagai hidung dan matanya.

nyamuk sudah wujud sejak 100 juta tahun lalu. kira2 3,000 spesis nyamuk dikenali pasti dan mempunyai kebolehan untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran dengan cepat. seperti diketahui nyamuk banyak terdapat di kawasan tropika dan juga Artik. 
nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari, tapi nyamuk jantan hanya  10 hingga 20 hari. nyamuk betina bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu-satu  masa dan sebanyak 1,000 hingga 3,000 biji sepanjang hayatnya.
kibasan sayap nyamuk ialah 300 hingga 600 kali sesaat dan menghasilkan bunyi 'nyyyennngg' apabila terbang di telinga kita.

ikan yi kehilangan lebih 6,000 batang gigi setiap tahun, dan gigi barunya tumbug dalam masa 24 jam sahaja.


nama kereta Nissan berasal dari bahasa Jepun. ni;2, san;3 Nissan bermaksud 23


zirafah dan tikus boleh bertahan hidup tanpa air lebih lama daripada unta.

seandainya kuata air dalam badan kita berkurangan 1 peratus sahaja akan berasa haus.
seumur hidup, kita biasanya minum air sebanyak 75,000 liter.

seorang lelaki puratanya kehilanggan 40 helai rabut setiap hari. wanita pula 70 helai sehari.

No comments:

Post a Comment