Klik Jangan Tak Klik

Sunday, May 22, 2011

Faacebook Dan Twitter Boleh Jejas Karier


laman jaringan sosial, seperti Facebook ataupun 'microblog' seperti Twitter kini telah menjadi sebahagian besar dalam hidup setiap individu. tidak hanya di rumah dan di pejabat, laman sosial ini menjadi alat komunikasi yang dianggap cukup efektif di antara pekerja, meskipun tentu ada aturan tertentu yang harus dipatuhi.
melalui kajian di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa lebih daripada 50% organisasi terbesar di sana khuatir terhadap kebiasaan para pekerjanya mengunjungi laman jaringan sosial ketika waktu kerja, sehingga mereka melarangnya.
namun kajian lain pula menunjukkan hasil sebaliknya. jika dikendalikan dengan baik, aktif di Facebook atau Twitter ternyata boleh memberi kesan positif. misalnya, maklumat boleh disampaikan dengan cepat. 
namun, banyak perkara atau peraturan yang harus diperhatikan ketika pekerja aktif di laman jaringan sosial tersebut. salah satu dan yang paling penting ialah, apakah organisasi tempat anda bekerja membolehkan pekerjanya untuk membuka dan aktif di laman2 tersebut??..
jika ya, anda sebaliknya tahu bahawa status yang anda cuba paparkan di laman sosial anda tidak memberi kesan negatif terhadap karier. sebaliknya, anda tidak boleh membukanya jika peraturan organisasi melarang kakitangannya untuk ber'Facebook' atau ber'Tweet'.
jika tidak, anda boleh dikenakan tindakan. banyak contoh yang menunjukkan betapa komen di Facebook atau Twitter boleh mengakibat kan keburukan, seperti putusnya hubungan persahabatan, malah tidak kurang juga yang berakhir hingga ke muka pengadilan.

8 TIP PERLU DIIKUTI
bagaimana cara untuk anda bebas daripada terkena kesan negatif terhadap karier anda akibat daripada penggunaan laman sosial? pertama, jauh kan urusan pejabat dari aktiviti Twitter atau Facebook anda. jika tidak perlu, jangan meletakkan komen, terutamanya yang bernada negatif mengenai perkara yang berlaku di pejabat ataupun tentang seseorang di pejabat anda. anda juga harus lebih peka. berikut beberapa tip yang harus anda lakukan ketika melayari laman sosial..

Patuh peraturan syarikat
setiap syarikat memiliki peraturan yang harus dipatuhi oleh para kaki tangannya. jika anda masih mahu terus bekerja di syarikat tersebut, sebaliknya ketahui dan ikut peraturan yang ditetapkan di pejabat, termasuk mengenai boleh atau tidak aktif di laman jaringan sosial seperti Facebook atau Twitter. kebelangkangan ini, kebanyakan syarikat membenarkan para pekerjanya untuk membuka Facebook atau Twitter. ini kerana, melalui kajian menunjukkan bahawa semakin aktif seseorang itu di laman jaringan sosial, kemampuan dalam melaksana kan tugasan juga akan meningkat.

Asingkan urusan peribadi dengan urusan pejabat
ini penting kerana akan menyukarkan anda jika mencapuradukkan urusan pejabat dengan urusan peribadi di laman sosial. sebaliknya jangan membawa urusan pekerjaan ke dalam status anda. ingat, biasanya anda berteman dengan semua orang, termasuk pihak atasan di dalam Facebook. jadi, setiap kali anda mengemaskini status, pasti mereka juga akan mengetahuinya.

Jangan lupa 'log-off'
jangan sesekali meninggaklan komputer ketika masih aktif, lebih2 ketika membuka laman jaringan sosial. ini membolehkan orang lain yang tidak bertanggungjawab menulis sesuatu pada status anda, yang mungkin memberikan kesan tidak baik kepada anda. usahakan juga agar kata kunci untuk akaun pekerjaan dan laman jaringan sosial anda berbeza. jika kata kunci terbongkar, anda sendiri yang susah.

Jauhi urusan  politik
sebaiknya hindarkan komen berbau politik. ini kerana, anda tidak tahu pandangan politik majikan anda. boleh jadi, ia mempunyai pandangan politik yang berlawanan dengan pandangan politik anda. begitu juga yang berlaku dengan urusan di pejabat. jika terjadi rakan2 A dengan ketua anda, seelok2 nya hindarkan dari memaklumkan di dunia maya.

Jangan mengeluh mengenai pekerjaan
seseorang penyelia secara mendadak dipindahkan ke bahagian yang kurang sesuai untuknya. setelah diselidik, ternyata pemindahannya itu berkaitan dengan komen yang dibuatnya di Facebook yang kurang berpuas hati keadaan jabatan tempatnya bekerja. oleh itu, tidak perlu nyatakan mengenai pekerjaan di Facebook. jika mahu meluahkan, cari sahaja orang yang anda percaya.

Kemas kini ketika makan tengah hari
pasti ada di antara anda yang gemar mengemas kini status. sebaik-baiknya jangan terlalu sering mengemas kini status. pihak atasan pasti akan tertanya2 mengenai tindakan anda sehingga boleh meletakkan status baru setiap 10 minit. mengemas kini status sekali sehari sudah memadai, misalnya ketika waktu rehat tengah hari di mana waktu tersebut merupakan masa bebas untuk anda.

Berhati-hati menaip komen
banyak perkara yang perlu difikirkan sebelum dikongsi di laman sosial. ada baiknya anda tidak membalas status orang lain sebarangan. menjadi pembaca setia sudah memadai daripada menerima risiko akibat komen anda yang salah. ingat! Twitter dan Facebook bukanlah warung kopi, di mana anda boleh mengeluarkan komen sesuka hati. sebaliknya juga amati setiap apa yang anda letakkan di laman tersebut. jangan hingga orang salah menilai anda disebabkan ini.

Berhati-hati ketika 'posting'
pertimbangkan dengan matang setiap kali anda hendak meletakkan gambar atau komen. pastikan juga sesiapa sahaja yang boleh mengakses apa yang anda letakan kerana kemungkinan ia menjadikan perhatian masyarakat awam. ia mungkin sahaja baik untuk waktu ini tetapi boleh jadi negatif di kemudian hari. hati-hatilah ketika anda berkongsi gambar atau video. jangan letakkan gambar dan video yang bersifat peribadi jika tidak mahu rugi di kemudian hari.

No comments:

Post a Comment