Klik Jangan Tak Klik

Wednesday, July 20, 2011

Fakta Menarik


Monaco merupakan sebuah negara yang mempunyai garing pantai terpendek iaitu hanya sepanjang empat kilometer sahaja. tetapi, purata pendapatan penduduknya adalah antara yang tertinggi di dunia.

bayi yang baru lahir mempunyai 300 tulang tetapi setelah dewasa akan berkurangan menjadi 206 tulang sahaja.

tomato adalah makanan yang paling popular di serata dunia. tak hairanlah apabila sebanyak 60 juta tan tomato dihasilkan dalam masa setahun.

anda gunakan peti sejuk untuk membeku kan makanan?? berlainan bagi warga Eskimo kerana mereka menggunakan peti sejuk untuk menyimpan makanan agar tidak menjadi beku.

baca ayat ini: "THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG"... apa yang dapat anda simpulkan? sebenarnya ayat tersebut menggunakan kesemua huruf dalam abjad. tak percaya?? cubalah anda cari sendiri!!

zaman dahulu di Mesir, penduduknya akan mencukur alis kening apabila ada kucing yang mati, tapi sekarang?? anda fikirlah sendiri!!

anda sangka unta adalah haiwan yang paling lama boleh bertahan tanpa air? anda silap? sebaliknya, kucing boleh hidup lebih lama dari unta tanpa memerlukan air.

kajian mendapati mereka yang tertawa sebanyak 1000 kali sehari akan mendapat manfaat yang sama seperti bersenam selama 10 minit. ini kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan degupan jantung meningkat. tapi  ingat, jangan sampai terlebih ketawa pula. silap haribulan, boleh mengundang maut.


No comments:

Post a Comment