Klik Jangan Tak Klik

Tuesday, December 13, 2011

4 Konflik Rumah Tangga Dan Cara Menanganinya


setiap manusia tak lepas lari dari masalah. sama ada kecil mahupun besar, ia harus ditangani dengan bailk agar tidak menghantui fikiran sekali gus mengganggu perjalanan aktiviti seharian.
dalam rumah tangga, ujian anak2, kewangan, keluarga mertua dan kepercayaan pada pasangan adalah sesuatu yang normal. bagaimanapun, sekiranya tidak diselesaikan dengan cara yang berhemah mungkin akibat yang diterima lebih buruk hingga mendorong individu2 terlibat melakukan perkara di luar jangkaan seperti membunuh diri dan mnyakitki orang lain.
tapi sebenarnya dugaan dalam rumah tangga ini ada juga kebaikannya. ic rencah yang memberi rasa serta 'penyedap' keharmonian sesebuah rumah tangga. lagi pun pepatah ada menyatakan sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. 
namun disarankan, sebelum mengeluh dan bersedih dengan pengtengkaran maka selidiklak punca-puncanya. nescaya ada jalan penyelesaiannya. dalam pada itu selalunya konlik rumah tangga yang berkaitan dengan perihal yang sama. pusing2 di sit juga puncanya jadi sebagai panduan desediakan pendekatan yang boleh digunakan untuk menganainya.

1. Pendapatan isteri lebih tinggi
ketika bercinta, pendapatan teman wanita lebih tinggi dari pasangan bukan masalah yang besar. selagi ada kasih dan cinta, semuanya diharungi selagi terdaya. tetapi setelah berumah tangga, masuk tahun kedua perkahwinan timbul sedikit konflik berkenaan peroleh pendapatan.
bermulalah episode ungkit mengungkit selain rasa tidak puas hati kerana tidak berkesempatan membeli barang yang diingini disebabkan kehabisan wang gaji. rentetan dari itu, suami mula berasa rendah diri dan tercabar kerana pendapatannya seakan tidak dihargi. ditambah pula dengan sikap isteri yang sudah berlagak seperti ketua keluarga dan menyembong diri. maklum sahajalah, duitnya lebih banyak dikeluarkan berbanding suami jadi secara tidak langsung 'kuasa' mengatur keluarga jatuh ke tangannya.
Penyelesaian:
dalam apa saja situasi, hormatilah pada suami sekalipun dia bekerja sebagai pemotong rumput. hargai setiap kerja yang dilakukan biarpun wang yang diberi tidak seberapa. setidak-tidaknya dia berusaha untuk berikan yang terbaik pada keluarga.
sekiranya anda brterusan mempersoalkan tentang wang dan pendapatan bulanan, percayalah masalah akan terus berlanjutan sekali gus menimbullan kebosanan di hatinya untuk bersama anda.

2. Masih belum dikurniakan cahaya mata
berkahwin sudah bertahun-tahun tetapi zuriat masih tiada. sedangkan pasangan lain yang baru dua tahun mendirikan rumah tangga sudah 'berisi' perutnya. dalam situasi ini, ada sesetengah suami gemar menyalahkan isteri hingga tergamak menyeluarkan perkataan mandul tanpa usul periksa. mestipun tidak disakiti secara fizikal tetapi isteri lebih merasakan kesakitan kerana hatinya lebih diusik.
Penyelesaian:
dalam hal ini perbincangan adalah jalan yang paling baik. lakukan pemeriksaan bersma-sama dan sekiranya doktor mengesahkan anda berdua sihat maka ikhtiarkan untuk mendapat cahaya mata melalui perubatan yang telah dilakukan tetapi isteri masih belum menunjukkan tanda2 hamil jadi bersabarlah kerana tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik buat anda dan pasangan.
untuk mengubat kesunyian apa kata ambil anak angkat dan layanlah seperti anak sendiri, selain memperoleh kepuasan peribadi, anda sebenarnya telah melakukan satu lagi kebaikan kerana membantu individu yang kurang berkemampuan.

3. 'Orang ketiga' masuk campur
campur tangan orang ketga dalam rumah tangga seperti mertua, adik ipar atau saudara mara dalam urusan keluarga anda tentu menyakitkan hati. apatahlagi sekiranya hal kecil antara anda dan pasangan dibesar-besarkan. tidak cukup dengan itu, persepsi negatif turut dilemparkan hingga mencutuskan konlik dalam rumah tangga yang dahulunya harmoni dan aman.
Penyelesaian:
apabila situasi sebegini terjadi maka cubalah bersikap terbuka. seboleh-bolehnya selesikan masalah rumah tangga tanpa membabitkan orang lain. bagaimanapun, sekiranya ia benar2 menyusahkan maka berbincanglah dengan pasangan untuk mencari individu yang benar2 boleh dipercayai dan berupaya menghulur bantuan.

4. Kurang masa untuk berkomunikasi
suami isteri bekeja bukanlah sesuatu yang janggal namun kerana kekangan waktu serta kesibukan menguruskan tugas2 di pejabat membuatkan komunikasi agak terhad. hanya telefon atau laman sosial menjadi   penghubung itu pun boleh dikira dengan jari beberapa kali anda berhubungan.
akhirnya, bila pulang ke rumah, salah seorang dari anda sudah lena dibuai mimpi dek keletihan seharian di tempat kerja. sedar atau tidak keadaan ini boleh menimbulkan perbalahan kerana masing2 tidak jelas dengan aktiviti luar rumah yang dilakukan. setakat berbual di telefon atau 'berchatting' di laman sosial, aspek sentuhan, hubungan mata dan sebagainya tidak kesampaian.
Penyelesaian:
tetapkan dalan diri waktu sesibuk manapun, keluarga harus diutamakan. berikan komitmen sepenuhnya untuk mereka meskipun tututan kerja sentiasa bertambah. cuba luangkan masa setidak-tidaknya setiap hujung minggu untuk lakuan aktiviti bersama.
mungkin riadah atau menonton wayang kerana ia lebih menyeronokkan dari teperap di rumah tanpa berbuat apa2. percayalah karier dan keluarga yang seimbang menjadikan hari2 yang dilalui lebih bermakna untuk dinikmati.

No comments:

Post a Comment